5 september

Edith Södergran, 100 år efter hennes död

Vasakyrkan
”Till fots genom solsystemen”
Edith Södergran 100 år
Stina Ekblad, recitation
Mime Brinkmann, cello
Vasakyrkan den 5 sept. kl 19
Biljettförsäljn. har redan börjat på Biljettcentrum:
ordinarie 250 kr, scenpass/medl. i Umeå kammarmusikförening 200 kr
student 225 kr, ungdom 125 kr
Satser ur Johann Sebastian Bachs cellosviter m.m., varvade med dikter av Edith Södergran, framförda av Stina Ekblad Cellisten Mime Brinkmann har vunnit flera prestigefulla internationella solisttävlingar, däribland Musica Antiqua Brugge. Hon framträder flitigt på konserthus och festivaler i över 40 länder världen över både som solist och i kammarensembler. Hennes CD-produktioner recenseras av stora internationella tidskrifter såsom Gramophone, The Strad och Diapason. Hennes senaste album J.S. Bach The Cello Suites som släpptes år 2019 av skivbolaget Arcantus har lett till stor efterfrågan och även ett antal konserter med samtliga 6 so-losviter i Norge, Estland och Sveriges Radio P2 Live.Mime undervisar på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.Stina Ekblad, en av Sveriges största skådespelare, är född i Finland, utbildades vid Odenseteaters elevskola 1972–75 och kom till Stockholms Stadsteater 1980. Där medverkade hon bland annat i Som ni vill ha det i regi av John Caird.Stina har medverkat i en lång rad produktioner inom radio, tv och film, bl a Fanny och Alexander i regi av Ingmar Bergman, Ormens väg på hälleberget i regi av Bo Widerberg och Pensionat Oskar i regi av Susanne Bier.Hon är ofta verksam med recitation av lyrik och sammanställde 1994 en CD-skiva med dikter av Edith Södergran. Hösten 1998 framförde hon den uppmärksammade mono-logen Lukasevangeliet på Orionteatern och på turné.
Nedan ses bilder tagna från evenemanget. Foto: Berit Nilsson.
”Till fots genom solsystemen”
Edith Södergran 100 år
Stina Ekblad, recitation
Mime Brinkmann, cello
Vasakyrkan den 5 sept. kl 19
Biljettförsäljn. har redan börjat på Biljettcentrum:
ordinarie 250 kr, scenpass/medl. i Umeå kammarmusikförening 200 kr
student 225 kr, ungdom 125 kr

Nedan ses bilder tagna från evenemanget.

Foto: Berit Nilsson.