I huvet på en kompositör

Scharinska Villan
Det blev en spännande och annorlunda ”konsert” med Umeå Kammarmusikförening, tre tonsättare och ett kärt återbesök i Scharinska villans fina lokaler.
Elisabeth Holm modererade frågorna mellan de tre, Ange Turell, Anders Lind och Dennis Lyxzén. Eftersom musikerna kommer från helt olika bakgrunder blev det ett intressant och ärligt samtal som lockade till frågor från publiken och flera skratt i panelen. Flera musikexempel spelades, både digitalt och levande. På bilderna nedan (tagna av Berit Nilsson) återspeglas den trivsamma och koncentrerade stämningen.

”I huvudet på en kompositör”.

Ja, så lyder titeln på Umeå kammarmusikförenings nästa evenemang. Det blir ett samtal mellan 3 aktiva kompositörer med Umeå-anknytning.
Dessa tre kommer att diskutera tankar och arbetssätt, komponerandets våndor och glädjeämnen, likheter och skillnader. Elisabeth Holm skall på ett försiktigt sätt lotsa samtalet genom alla frågor och funderingar. Givetvis kommer vi att få höra exempel på deras musik. Platsen för detta möte blir Scharinska villan, Spanska salen. Forskningsinstitutet RISE som har sin verksamhet i villan är generösa och öppnar dörrarna för just detta evenemang. Lördag 2/3 kl. 15.00 – ca 16.30. Ingen paus Scharinska villan, Umeå Biljetter: Biljettcentrum eller vid entrén i mån av plats, swish eller kontant Entré: 200 :- studenter 100:- Obs! Maxantal 50 platser. Välkomna till detta mycket speciella evenemang!!!!
Samtal med musikinslag (levande och inspelade) med tre tonsättare med Umeåanknytning,

Ange Turell ; Musiker, kompositör, arrangör och pedagog med visionen att tillhandahålla värdefulla musikupplevelser – både genom aktivt deltagande och genom lyssnande.

Dennis Lyxzén; Sångare och låtskrivare. Han har varit frontfigur i flera band, bland annat Refused, The (International) Noise Conspiracy och Invasionen (INVSN).
              Anders Lind; Komponerar musik för orkestrar, ensembler och solister ofta i kombination med elektronik och interaktiva instrument. Skapar interaktiv ljudkonst.    Biljettförsäljning via biljettcentrum: https://www.biljettcentrum.com/evenemang/i-huvudet-pa-en-kompositor/

”I huvudet på en kompositör”.

Lördag 2/3 kl. 15.00 – ca 16.30. Ingen paus
Scharinska villan, Umeå
Biljetter: Biljettcentrum eller vid entrén i mån av plats, swish eller kontant
Entré: 200 :- studenter 100:-
Obs! Maxantal 50 platser.

Välkomna till detta mycket speciella evenemang!!!!